tag:blogger.com,1999:blog-35027105042901298062024-02-08T01:59:50.147-08:00Виховання ціннісного ставлення до людини у молодших школярівДля вчителів початкової школи про інноваційні виховні технологіїAnonymoushttp://www.blogger.com/profile/01807660192965553985noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-3502710504290129806.post-44066206017526240542016-04-22T02:30:00.001-07:002016-04-22T02:30:49.900-07:00Тренінг для батьківТренінг для батьків з проблеми морально-етичного виховання<a href="https://www.youtube.com/watch?v=TjcPhcJDWWU">Тренінг</a>Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/01807660192965553985noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3502710504290129806.post-35850813868139649002016-03-23T03:59:00.001-07:002016-03-23T03:59:34.386-07:00Вчимося мистецтву робити компліменти<div align="center" class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: center; text-indent: 35.4pt;">
<b><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Вчимося
мистецтву робити компліменти<o:p></o:p></span></b></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<b><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Мета: </span></b><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">формувати навички ввічливого
спілкування з оточуючими та уміння виявляти ввічливість до людей. Розвивати у
дітей вміння робити оточуючим людям приємне, висловлювати компліменти.
Виховувати у дітей потребу у гармонійних стосунках.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<b><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Обладнання:</span></b><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">
квіточка-семипелюсточка, музичний супровід, листівки.<b><o:p></o:p></b></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 35.4pt; text-align: justify;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Хід
заняття<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 36.0pt; mso-list: l1 level1 lfo3; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]--><b><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">1.<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; font-weight: normal; line-height: normal;">
</span></span></b><!--[endif]--><b><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Привітання<o:p></o:p></span></b></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 35.4pt; text-align: justify;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Другу
руку простягнемо, <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 35.4pt; text-align: justify;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">посмішку
усім пошлемо.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 35.4pt; text-align: justify;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Добрий
ранок!<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 35.4pt; text-align: justify;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Добрий
день!<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 35.4pt; text-align: justify;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Нашу
зустріч розпочнемо!<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoBodyText" style="line-height: 150%; margin-left: 36.0pt; mso-list: l1 level1 lfo3; text-align: justify; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]--><b><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">2.<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; font-weight: normal; line-height: normal;"> </span></span></b><!--[endif]--><b><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Оголошення теми і мети заняття<o:p></o:p></span></b></div>
<table border="1" cellpadding="0" cellspacing="0" class="MsoNormalTable" style="border-collapse: collapse; border: none; mso-border-alt: solid windowtext .5pt; mso-border-insideh: .5pt solid windowtext; mso-border-insidev: .5pt solid windowtext; mso-padding-alt: 0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-yfti-tbllook: 480;">
<tbody>
<tr>
<td style="border: solid windowtext 1.0pt; mso-border-alt: solid windowtext .5pt; padding: 0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; width: 521.05pt;" valign="top" width="695">
<div align="center" class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: center;">
<b><i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Словничок
етичної граматики<o:p></o:p></span></i></b></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<b><i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Комплімент</span></i></b><i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;"> – вияв ґречності, підкреслювання гарних якостей у
співрозмовника, словесна люб’язність,
приємні слова. <o:p></o:p></span></i></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<b><i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Пантоміма</span></i></b><i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;"> – виразний жест руки, рух людського тіла, що
служить засобом передавання думки, спілкування між людьми.<o:p></o:p></span></i></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<b><i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Жести</span></i></b><i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;"> <b>– </b>рухи
тіла чи рук, що супроводжують мовлення або замінють його.<o:p></o:p></span></i></div>
</td>
</tr>
</tbody></table>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Учитель:
Сьогодні будемо вчитися робити оточуючим людям приємне, висловлювати
компліменти.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<b><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">3. Дискусія<o:p></o:p></span></b></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Учитель:
Для початку поговоримо з вами про те, як звичайно вітають один одного люди. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">- Як вітають
один одного учні нашого класу, коли приходять уранці до школи?<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">- Хто з вас
бажає продемонструвати звичайне рукостискання?<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">- А хто знає
інший спосіб вітання?<o:p></o:p></span></div>
<div align="right" class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: right; text-indent: 35.4pt;">
<i><span lang="RU" style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%;">Продовження додатку</span></i><i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;"> Р</span></i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;"><o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 53.4pt; mso-list: l0 level1 lfo2; tab-stops: list 53.4pt; text-align: justify; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]--><b><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">4.<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; font-weight: normal; line-height: normal;"> </span></span></b><!--[endif]--><b><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Вправа „Привітання без слів”<o:p></o:p></span></b></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">–
Мені хочеться, щоб ви зараз придумали незвичні й смішні привітання, які б ми
змогли використовувати найближчим часом. Ваші привітання мають бути досить
простими для запам’ятовування і веселими, щоб нам хотілося саме так тиснути
руку один одному.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Діти,
обравши собі партнера, рухаються по кімнаті та вітають один одного з допомогою
жестів і пантоміми. У кінці вправи підводяться підсумки: хто з дітей знайшов
найоригінальніший спосіб привітання.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 35.4pt; text-align: justify;">
<b><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">5. Бесіда за темою<o:p></o:p></span></b></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Учитель: Ви
продемонстрували форму спілкування без слів.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 53.4pt; mso-list: l2 level1 lfo1; tab-stops: list 53.4pt; text-align: justify; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">-<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">У чому переваги такого жартівливого привітання?<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 53.4pt; mso-list: l2 level1 lfo1; tab-stops: list 53.4pt; text-align: justify; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">-<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Який спосіб рукостискання вам здається найвеселішим?<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 53.4pt; mso-list: l2 level1 lfo1; tab-stops: list 53.4pt; text-align: justify; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">-<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Перерахуйте всі слова-вітання, які ви знаєте.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 53.4pt; mso-list: l2 level1 lfo1; tab-stops: list 53.4pt; text-align: justify; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">-<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Як вітають один одного діти й дорослі в інших країнах?<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 53.4pt; mso-list: l2 level1 lfo1; tab-stops: list 53.4pt; text-align: justify; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">-<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Від кого ви чули компліменти?<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 35.4pt; text-align: justify;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">- Які компліменти вам роблять тато, мама?<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 53.4pt; mso-list: l2 level1 lfo1; tab-stops: list 53.4pt; text-align: justify; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">-<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Які компліменти вам доводилося чути в нашому класі?<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 53.4pt; mso-list: l2 level1 lfo1; tab-stops: list 53.4pt; text-align: justify; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">-<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Який комплімент ви в останній раз чули від учителя?<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 53.4pt; mso-list: l2 level1 lfo1; tab-stops: list 53.4pt; text-align: justify; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">-<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Чи робите ви самі собі компліменти?<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 53.4pt; mso-list: l2 level1 lfo1; tab-stops: list 53.4pt; text-align: justify; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">-<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Кому останньому ви висловили комплімент?<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 53.4pt; mso-list: l2 level1 lfo1; tab-stops: list 53.4pt; text-align: justify; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">-<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Що краще – комплімент з приводу зовнішнього вигляду чи з
приводу характеру?<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 53.4pt; mso-list: l2 level1 lfo1; tab-stops: list 53.4pt; text-align: justify; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">-<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Чи потрібно людям постійно чути компліменти на свою
адресу? Чому?<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 35.4pt;">
<b><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">6. Гра „Добре слово, що ясний день”<o:p></o:p></span></b></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Учитель
тримає квіточку-семицвіточку. Відриваючи пелюсточку, промовляє: „Лети, лети,
пелюсточок… . Зроби так, щоб Аня Андрійку сказала добрі слова”.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">- Придумайте
комплімент, який би стосувався якостей, вчинків і відзначав доброту, розум, чуйність.
Компліменти, які стосуються
зовнішнього вигляду <o:p></o:p></span></div>
<div align="right" class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: right;">
<i><span lang="RU" style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%;">Продовження додатку</span></i><i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;"> Р</span></i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;"><o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">відкладемо до
наступного разу. Ви можете підготувати такий комплімент, на який ваш
однокласник „заслужив”. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">(Учні,
яким був адресований комплімент, можуть висловити зустрічний комплімент.
Учитель звертає увагу на те, що добрі слова необхідно промовляти, дивлячись у
вічі та з посмішкою).<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">- Чи
приємно отримувати компліменти? Чому? <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">- Давайте
домовимось говорити тільки добрі слова, щоб завжди у всіх був гарний настрій.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 35.4pt;">
<b><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">7. Робота над прислів’ями<o:p></o:p></span></b></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">- Поясніть зміст наведених прислів’їв:<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Слова щирого
вітання дорожчі за частування.<o:p></o:p></span></i></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Одне приємне
слово – наче сад цвіте.<o:p></o:p></span></i></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Ввічливих і
лагідних скрізь шанують.<o:p></o:p></span></i></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-indent: 35.4pt;">
<b><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">8. Фізкультхвилинка<o:p></o:p></span></b></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">
Буратіно потягнувся,<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;"> Раз
зігнувся, два зігнувся.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;"> Руки в
сторони розвів,<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">
Ключик, видно, не знайшов.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;"> А щоб
ключика дістати,<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">
Потрібно навшпиньки встати.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-indent: 35.4pt;">
<b><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">9. Вправа „Комплімент в уяві”<o:p></o:p></span></b></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Вправа
проводиться під музичний супровід для релаксації. Дітям пропонується сісти
зручніше на стільчиках, зажмурити очі і розслабитися. „Пригадайте, як колись ви
засмутили чи розлютили кого-небудь із рідних… Як це було? Чи хотіли ви цього,
чи все відбулося випадково? Як ви почували себе у цю хвилину, коли рідні
проявляли негативні емоції?”<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.45pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">- А
зараз пригадайте, як ви зробили щось приємне тій самій людині, яка образилась
на вас… Пригадайте, як вона після цього
посміхалася, як їй було добре. Що ви відчуваєте зараз? Увійдіть знову в цю
ситуацію і спробуйте дещо <o:p></o:p></span></div>
<div align="right" class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: right;">
<i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Продовження додатку Р</span></i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;"><o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">змінити її:
скажіть вашій близькій людині комплімент, нехай їй буде ще приємніше… Що вона
вам відповіла б?<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-indent: 35.4pt;">
<b><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">10. Вправа „Портрет мого друга”<o:p></o:p></span></b></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.45pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Розрізають
листівку ламаною лінією. Учні знаходять свою половинку. Знайшовши, малюють
якнайкраще портрет один одного. Після завершення малювання портретів учні
оформляють „галерею”. І на завершення всі учні пишуть біля портретів
компліменти своїм однокласникам.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-indent: 35.4pt;">
<b><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">11. Вправа „Мікрофон” (Рефлексія)<o:p></o:p></span></b></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Учитель:
Закінчіть речення:<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">- Сьогодні на занятті я дізнався
(дізналася)…<o:p></o:p></span></i></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">- На мій погляд, для мене корисним було…<o:p></o:p></span></i></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">- Мені особливо сподобалось…<o:p></o:p></span></i></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">- Для себе я зрозумів (зрозуміла), що…<o:p></o:p></span></i></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<b><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Домашнє завдання:</span></b><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;"> Кожного дня
протягом тижня висловлювати не менше трьох компліментів, адресованих різним
людям.<o:p></o:p></span></div>
Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/01807660192965553985noreply@blogger.com0tag:blogger.com,1999:blog-3502710504290129806.post-89143608348321154212016-03-23T02:38:00.001-07:002016-03-23T02:38:51.791-07:00<div class="MsoNormal" style="text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<i><span style="font-size: 14.0pt; mso-ansi-language: UK;">Третяк Ольга Петрівна старший викладач кафедри дошкільної та початкової
освіти, кандидат педагогічних наук КЗ «Кіровоградський обласний інститут
післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського»<o:p></o:p></span></i></div>
<div align="center" class="MsoBodyTextIndent" style="line-height: 150%; margin-bottom: .0001pt; margin-bottom: 0cm; tab-stops: list 45.0pt; text-align: center;">
<br /></div>
<div align="center" class="MsoBodyTextIndent" style="line-height: 150%; margin-bottom: .0001pt; margin-bottom: 0cm; tab-stops: list 45.0pt; text-align: center;">
<b><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%;">Вплив характеру родинних стосунків на формування у дітей молодшого
шкільного віку ціннісного ставлення до людини<o:p></o:p></span></b></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div class="MsoBodyTextIndent" style="line-height: 150%; margin-bottom: .0001pt; margin-bottom: 0cm; tab-stops: list 45.0pt; text-align: justify;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%;"> Виховання
ціннісного ставлення до людини у молодших школярів не можливе без участі
батьків, які є першими вихователями дитини, чия думка і приклад є орієнтиром у
їхній поведінці та у ставленні до інших. Сім’я дає дитині важливий досвід
взаємодії з людьми і є тим унікальним виховним середовищем, де вона вчиться
людяності, толерантності, любові і повазі до близьких та оточуючих людей,
турботливому, відповідальному ставленню до інших. У вихованні ціннісного
ставлення до людини велике значення має особистий приклад батьків, близьких
людей, а також та атмосфера, в якій зростає дитина, стосунки дорослих, їхнє
ставлення один до одного, до старших і молодших членів сім’ї, а також до інших
людей. У спілкуванні з близькими людьми, у дітей формуються уявлення про себе, як людину гідну поваги,
любові, визнання, а також про інших людей та ціннісне ставлення до них.
„Провідними принципами у визначенні змісту, форм і методів виховання є: любов
до дитини, доброзичливість і гуманізм у взаємовідносинах з людьми, оптимізм і
життєлюбство” [3, </span><span lang="EN-US" style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: EN-US;">c</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%;">. 123].<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; tab-stops: 467.8pt; text-align: justify; text-indent: 35.45pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">На зламі епох і в боротьбі за виживання країни, нації,
саме родина виступає тим соціальним інститутом, який забезпечує прищеплення
гуманістичних цінностей власним прикладом. Сучасна родина бере активну участь у
житті суспільства, про що свідчать її різноманітні звʼязки та функції. Серед
яких слід відмітити наступні:<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; tab-stops: 467.8pt; text-align: justify; text-indent: 35.45pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">-Репродуктивна, як відтворення генофонду нації;<br />
-Виховання підростаючого
покоління, передача життєвого досвіду;<br />
-Виживання за несприятливих
умов, збереження спадкоємності;<br />
-Життєвої активності, що
виявляється у громадській діяльності, допомозі іншим, у взаємодії з оточуючим
світом;<br />
-Регулятивна, що забезпечується
конституційними правами і свободою, ціннісним ставленням до людини.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.45pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Ціннісне
ставлення до людини<b> </b>визначає
свідомий, вибірковий, побудований на індивідуальному досвіді психологічний
зв’язок людини з різними сторонами буття, значущими для неї. Це виявляється у
вчинках, реакціях та переживаннях індивіда, які формуються в процесі
різноманітної життєдіяльності.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.45pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Такі
ціннісні ставлення формуються у результаті всього розвитку особистості, її
виховання і самовиховання. В залежності від особистісної значущості
гуманістичних цінностей можна виділити не лише ієрархію цінностей, а й їх вплив
на ставлення до людей. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.45pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Ціннісне
ставлення до людини виявляється у різних сферах життєдіяльності особистості, що
відображає погляди людини, її пріоритети у реальній поведінці, тоді як сама особистість
може одночасно виступати суб’єктом у різних сферах діяльності.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Ціннісне
ставлення до людини у молодших школярів – це визнання людини найвищою цінністю.
Воно виявляється у людяності, гідності, справедливості, толерантності, відповідальності
та спонукає дитину до відповідних вчинків.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Для
дітей молодшого шкільного віку батьки є прикладом того, як потрібно поводитись
у суспільстві, ставитись до знайомих і незнайомих людей і в першу чергу до
себе. Саме у спілкуванні з близькими людьми у дітей формуються уявлення про
себе як людину гідну поваги, любові, визнання. Діти молодшого шкільного віку
дуже чутливі і, навіть, залежні від думки дорослих, старших братиків і
сестричок. У дитини, яка переживає насмішки, кепкування на свою адресу з боку
старших дітей закладаються комплекси та
невпевненість у собі, які дуже важко подолати впродовж життя. Тому батькам
потрібно звертати увагу на стосунки дітей у сімʼї, якщо дитина не одна. У
жодному разі не повинен мати місця дитячий фаворитизм, коли одну дитину люблять
більше, ніж іншу, коли одну дитину вважають обдарованою, а іншу невдахою, коли
для одної дитини створюються усі умови для саморозвитку, а для інших – ні. Це
закладає глибинний конфлікт у стосунки дітей, нездорове суперництво і змагання
за любов батьків. Набагато важливіше привчати дітей піклуватись один про одного
і про інших членів родини.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.45pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Але
й у сімʼях, де зростає одна дитина теж існує чимало проблем, які ілюструють
наведені нижче ситуації.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.45pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Ситуація
1.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.45pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Маринка
єдина дитина у сімʼї. То ж тато і мама, дідусі і бабусі всіляко намагалися
догодити „своїй лялечці”. Усе найкраще лише для Маринки: найкращі цукерки,
іграшки, сукенки, книжки, розваги. Здавалось дорослі лише того й чекали, щоб
втілити у життя кожне бажання чи забаганку маленької принцеси. Лише б вона була
б щаслива, найкраща, сама най-най-най. От Маринка і пішла в школу, з найкращим
портфелем, у найкращій формі. Дівчинка щодня вередувала не хочу сидіти за
партою з Васильком, хочу з Лесею. І біжать батьки просять вчительку пересадити Маринку
до Лесі. І знову: «Не хочу сидіти з Лесею, вона погана. Хочу, щоб мене
пересадили до Алінки». І так без кінця. Дали Маринці доручення витерти дошку,
дівчинка розплакалася: «Хіба я Вам наймичка». Біжать дідусі і бабусі в школу:
«Скільки потрібно заплатити, щоб дівчинку не турбували». А домашні завдання для
Маринки теж ніхто не відміняв. Пише Маринка букви у зошиті і плаче. Сльози
капають на сторінку і букви розпливаються. Сидить бабуся переписує зошит
Маринки, завтра ж у школу…<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 53.45pt; mso-list: l1 level1 lfo2; text-align: justify; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">-<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Як Ви думаєте, до чого може призвести надмірна любов
родини до Маринки?<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 53.45pt; mso-list: l1 level1 lfo2; text-align: justify; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">-<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Чи буде Маринка ціннісно ставитись до інших людей?<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 53.45pt; mso-list: l1 level1 lfo2; text-align: justify; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">-<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Як можна виправити ситуацію? Що би Ви порадили батькам?<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 35.45pt; text-align: justify;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 35.45pt; text-align: justify;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Ситуація
2.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 14.15pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Степанкові
шість років, але здається, що хлопчик набагато старший. Він уважно слухає учителя
на уроці, старанно виконує домашні завдання. Боїться припуститися помилки в
усній відповіді чи письмових завданнях. Завжди благає вчителя не ставити
„поганих оцінок” у щоденник. Удома батько намагається зі Степанка виховати
«справжнього мужика», а тому не церемониться з сином: забув винести мусор – «у
куток»; не склав належним чином свої речі – «збирай на коридорі, щоб сусіди
бачили»; не вивчив урок – « Вітамін «Р» або ремінець», набили хлопці у дворі –
« Вітамін «Р», щоб наступного разу здачі давав, не має чого батькові
скаржитися». Підійде Степанко до матері, а та лише головою похитає: «Слухайся
батька».<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 14.15pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Мріяв
Степанко грати на скрипці, бо понад усе любить музику. Але тато записав
Степанка на секцію з боксу. «Нехай мужиком росте, а не розмазнею». Отак живе
Степанко, як йому скажуть і мріє, що коли виросте великим, неодмінно навчиться
грати на скрипці, бо йому здається, що в ній живе людська душа.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 53.45pt; mso-list: l1 level1 lfo2; text-align: justify; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">-<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Подумайте, чи правильну позицію зайняли батьки Степанка?<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 53.45pt; mso-list: l1 level1 lfo2; text-align: justify; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">-<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Яким чином таке виховання може вплинути на дитину?<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 53.45pt; mso-list: l1 level1 lfo2; text-align: justify; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">-<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Що би Ви порадили батькам Степанка?<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 14.15pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Як
видно з наведених ситуацій дітям шкодить як надмірна любов з її
зверхопікуванням, потуранням, так і надмірна суровість у ставленні до дитини,
які у кінцевому підсумку негативно позначаються на адекватному ставленні до
себе і до інших людей.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 14.15pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Окрім
того, на ціннісне ставлення до людини у
молодших школярів впливає і те, як батьки ставляться один до одного, чи
турбуються один про одного, чи знаходять слова любові, ніжності, підтримки.<o:p></o:p></span></div>
<div class="a0" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;"> В активі
українського народу є чимало слів, за допомогою яких дорослі виявляють свою
любов до дитини і до інших членів родини:<o:p></o:p></span></div>
<div class="a0" style="line-height: 150%;">
<i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Для дівчинки</span></i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">: донечка, доця,
сонечко, квіточка, помічниця, панночка<o:p></o:p></span></div>
<div class="a0" style="line-height: 150%;">
<i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Для хлопчика</span></i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">: синочок,
синок, голубчик, хлопчик, захисник, козак, сокіл, орел<o:p></o:p></span></div>
<div class="a0" style="line-height: 150%;">
<i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Для мами</span></i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">: кохана, люба,
мила, серденько, матуся, мамуня<o:p></o:p></span></div>
<div class="a0" style="line-height: 150%;">
<i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Для тата</span></i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">: коханий, любий,
милий. татусь, татко<o:p></o:p></span></div>
<div class="a0" style="line-height: 150%;">
<i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Для бабусі</span></i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">: бабуся, бабця,
бабуня<o:p></o:p></span></div>
<div class="a0" style="line-height: 150%;">
<i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Для дідуся</span></i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">: дідусь,
дідуньо<o:p></o:p></span></div>
<div class="a0" style="line-height: 150%;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;"> Такі
звертання дають змогу кожному відчути себе любимим, потрібним у родині, а це є
важливим кроком до виховання у дітей молодшого шкільного віку ціннісного
ставлення до людини, усвідомлення себе особистістю.<o:p></o:p></span></div>
<div class="a0" style="line-height: 150%;">
<i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Варто знати!<o:p></o:p></span></i></div>
<div class="a0" style="line-height: 150%;">
<i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">За правилами
етикету, с</span></i><i><span lang="RU" style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%;">воїх дружину, чоловіка, дочку, сина
представляємо словами: «Моя дружина», «Моя донька». </span></i><i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Тоді як з</span></i><i><span lang="RU" style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%;">найомство з
матір'ю і батьком - виключення з цього правила: усіх знайомих представляємо
батькам, а не навпаки</span></i><i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">.<o:p></o:p></span></i></div>
<div class="MsoBodyTextIndent" style="line-height: 150%; margin-bottom: .0001pt; margin: 0cm; text-align: justify; text-indent: 14.15pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%;">Водночас, любов до людей, основи справжнього гуманізму
народжуються у сімʼї, проростають з того, як батьки ставляться до інших людей,
своїх сусідів, їхніх проблем, чужого горя. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoBodyTextIndent" style="line-height: 150%; margin-bottom: .0001pt; margin: 0cm; text-align: justify; text-indent: 14.15pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%;">Так, О. Вишневський у праці „Теоретичні основи сучасної
української педагогіки”, визначають віру в людину основою ціннісного ставлення
до неї. Педагог добре розуміє актуальність ціннісного виховання до іншої
людини: „Тільки людина, яка любить людей, може відкрити в них добро і вказати
на нього іншим. Водночас згубним є, коли демонструємо свою нелюбов до інших
людей, коли говоримо при дітях погані речі про своїх сусідів, коли робимо
вигляд, ніби у світі панує лише зло” [</span><span lang="RU" style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: RU;">2</span><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%;">, с. 386]. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoBodyTextIndent" style="line-height: 150%; margin-bottom: .0001pt; margin: 0cm; text-align: justify; text-indent: 14.15pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%;">Ціннісному ставленню до інших також шкодять підозра, сумнів,
несправедливі звинувачення. Тому дорослим важливо тепло говорити про близьких і
сусідів, завжди виявляти турботу і увагу, що
буде для дітей найкращим прикладом і привчить їх відповідно ставитись до
оточуючих. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 14.15pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Не
до кінця вирішеною залишається проблема авторитарного стилю виховання у сім’ї,
за якого батьки вимагають від дітей послуху, відмови від власних інтересів,
повного підкорення. За таких умов дитина не відчуває ціннісного ставлення до
себе, зрештою починає нехтувати правами інших людей. Негативно на ціннісному
ставленні до людини позначаються і
сімейні конфлікти. Непорозуміння між батьками, їхнє прагнення, щоб дитина
визнала правоту одного з батьків є ще одним негативним чинником у вихованні
ціннісного ставлення до людини. Цілком зрозуміло, що у кожній сім’ї можуть
траплятися непорозуміння, але вони не повинні зачіпати дитину та її інтереси.
Навпаки, стосунки батьків мають бути прикладом любові, турботи,
відповідальності для дітей, вчити їх поважати інтереси і думку іншого. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">До
негативних чинників можна також віднести надмірну зайнятість батьків, які
приносять в жертву професійній кар’єрі можливість самостійно виховувати дітей.
Діти в таких родинах, як правило, добре матеріально забезпечені, але позбавлені
батьківського тепла, любові, безпосереднього спілкування. Ці функції
перебирають няні, гувернери та ін., зрештою, діти звинувачуватимуть батьків у
відчуженості від власного життя, своїй нереалізованості та ін.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Неприпустимо,
щоб дитина переживала у сім’ї приниження і образи. Найчастіше батьки не
усвідомлюють тих негативних наслідків, до яких можуть призвести їхні негативні
оцінки на адресу власних дітей: „ледащо, дурень, забіяка, бруднуля, нездара
тощо.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Критика
і засудження у сім’ї інших людей, висунення на перший план матеріальних
цінностей і зневага до цінностей духовних, грубість та жорстокість з дітьми,
ігнорування їх, байдужість до їх інтересів та потреб – ось що неодмінно
відгукнеться у майбутньому жорстокістю, агресією, нетерпимістю.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Серед
негативних чинників – фізичні покарання, які є приниженням гідності дитини,
виявом насиллям. Батько, який б’є, пробуджує до себе ворожі почуття.
Переживаючи страх і ненависть, дитина й до інших людей ставитиметься агресивно.
Розуміння цінності людського життя і повага до особистості закладаються саме у
сім’ї.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.45pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">„Якщо
ми прагнемо виховати у дитини повагу до людської особистості, почуття
морального обов’язку, ми мусимо бути для неї в усьому взірцем цих рис. Але якщо
дитина бачить навколо себе, і зокрема у своїх
найближчих вихователів – батька й матері – замість поваги до особистості
зневажливе ставлення, свавілля або принизливу покірність, то це призведе до негативних
виховних наслідків” [1, с. 351]. Для молодших школярів надзвичайно важливо
відчувати порозуміння батьків між собою. Негативно позначаються на вихованні
ціннісного ставлення до людини пліткування дорослих у присутності дитини, осуд,
негативне оцінювання, брутальність, вияснення стосунків, підозри та взаємні
обвинувачення. Здоровий мікроклімат, як невидимий результат взаємодії багатьох
чинників: вихованості самих батьків, характер стосунків між членами сім’ї,
культури домашнього побуту, організованості сімейного колективу, його традицій тощо
[4, с. 90]. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.45pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Діти
молодшого шкільного віку потребують особливої уваги у вихованні ціннісного
ставлення до іншої людини, оскільки саме цей період є найбільш сенситивним у
плані засвоєння гуманістичних цінностей, що визначають стосунки з людьми. Діти
цього віку емоційно сприймають те, як до них ставляться інші люди і прагнуть
гармонійних стосунків з оточуючими. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.45pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Батькам
слід враховувати, що діти молодшого шкільного віку повністю довіряють дорослим,
і дотримуються загальноприйнятих моральних норм. При цьому вони відрізняються
безкомпромісністю до інших у моральних вимогах. Таким чином, саме у молодшому
шкільному віці виникають можливості для систематичного і послідовного
морального виховання дітей, а також виховання у них ціннісного ставлення до
людини, чому шкодить маніпулювання, яке
є досить поширеним явищем у родинному вихованні, як дорослих дітьми, так і
дітей дорослими. Тому батькам слід добре обдумати та проаналізувати причини
виникнення такого маніпулювання, його цілі, засоби, прийоми і можливі наслідки.
Варто усвідомити, що подібне маніпулювання шкодить вихованню ціннісного
ставлення до людини, оскільки перетворює дорослого чи дитину на засіб. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Надзвичайно
значущою вбачається проблема батьківської любові і те, якою вона має бути:
сліпою, коли батьки завжди на стороні дитини, щоб та не скоїла чи об’єктивною,
коли дитину сприймають такою, якою вона є, з „плюсами” і „мінусами”, що
допоможе створити такі умови, щоб дитина захотіла стати кращою, ніж вона є.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;"> Також важливим є те як дитина сприймає
батьківську любов, щоб вчилася не лише приймати, але і віддавати любов. Тому
батькам потрібно створювати у родині такі ситуації, щоб дитина вчилася про
когось турбуватися, допомагати, тобто дієво виявляти своє ціннісне ставлення до
інших. Невихованість ціннісного ставлення до оточуючих у дітей може обернутися
для батьків самотністю, полишеністю сам на сам зі своїми проблемами,
невдоволеністю собою, невиконаним батьківським обов’язком.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.25pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Одним
із шляхів подолання маніпулювання є уміння протистояти йому, уміння сказати
„ні” чи вирішити цю проблему на паритетних засадах. Тож і батьки і діти повинні навчитися поводитися
так, щоб не стати засобом . Діти разом з батьками можуть переглянути
короткометражні фільми кіножурналу „Єралаш”, перечитати байки Л.Глібова, в яких
показано, до яких негативних наслідків може призвести хитрування, бажання
використати когось у своїх цілях чи поставити у незручне становище, з подальшим
обговоренням.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Ціннісне
ставлення до іншої людини діти засвоюють також у грі. У процесі ігрової
діяльності у молодших школярів формується орієнтація на загальний зміст
людських взаємин і стереотипів поведінки через взаємодію партнерства і
лідерства спостерігається зорієнтованість на певний стиль поведінки і
взаємодії. Гра допомагає дітям краще виразити власні почуття, розв’язати внутрішні
конфлікти, опанувати правила етикету, отримати досвід конструктивної взаємодії,
позитивно сприймати оточуючих, що є підґрунтям ціннісного ставлення один до
одного. Ціннісне ставлення до людини − важлива загальнолюдська цінність.
Ставлення до людей складає основну канву людського життя, її стрижень. Те, чого
варта людина, визначається її ставленням до інших. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.4pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Пропонуємо
організувати родинні ігри, які допоможуть покращити соціально-психологічний
клімат членів сім’ї та їх взаємостосунки.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.45pt;">
<i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Гра «Анонімний список притензій». </span></i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Увечері кожний
член сім’ї кидає у поштову скриньку конверт, у якому він висловлює свої
претензії до інших членів сім’ї. У
визначений день конверти відкриваються і всі претензії зачитуються вслух. Члени
сім’ї дізнаються про ставлення до них.
Якщо хтось із членів сім’ї став центром уваги і йому висловлено претензії, то варто замислитися і спробувати змінити свою
поведінку та ставлення до інших.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.45pt;">
<i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Гра «Доньки-матері».</span></i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;"> Запропонуйте
своїм дітям зіграти ролі батька і матері. А ви і ваш чоловік будуть грати ролі
дітей. Зверніть увагу на те, як діти будуть грати вас, які особливості вашої
поведінки, манеру спілкування вони запозичили у вас.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.45pt;">
<i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Гра «Ревізія» </span></i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Запропонуйте
правило обговорювати з чоловіком
«проблеми тижня». Один раз у 5 – 6 днів організовуйте бесіду з приводу того,
чим він задоволений і чим незадоволений. Із свого боку ви також у м’якій формі
сформулюйте свої побажання до нього самого. Працюйте над собою!<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.45pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Можна
порадити також <i>сімейне малювання.</i>
Запропонуйте дітям намалювати малюнок на тему «Моя сім’я». Зверніть увагу на
те, яке місце на малюнку займає фігура матері та батька. Як вони будуть
намальовані, з яким виразом обличчя? Де буде знаходитись дитина – близько до
матері або батька чи на відстані? Який
сюжет буде на малюнку? Розміркування над цими питаннями допоможе усвідомити
свою роль і місце у сім’ї та зрозуміти ставлення ваших дітей до вас.<o:p></o:p></span></div>
<div align="center" class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: center; text-indent: 35.4pt;">
<b><i><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Пам’ятка
для батьків<o:p></o:p></span></i></b></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 27.0pt; mso-layout-grid-align: auto; mso-list: l2 level1 lfo1; mso-pagination: widow-orphan; tab-stops: list 27.0pt; text-align: justify; text-autospace: ideograph-numeric ideograph-other; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">-<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Намагайтеся у всьому бути прикладом для Ваших дітей,
активно розширюйте сферу ціннісного ставлення до оточуючих людей. Це можуть
бути знайомі і незнайомі Вам люди.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 27.0pt; mso-layout-grid-align: auto; mso-list: l2 level1 lfo1; mso-pagination: widow-orphan; tab-stops: list 27.0pt; text-align: justify; text-autospace: ideograph-numeric ideograph-other; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">-<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Знаходіть час для спілкування зі своєю дитиною. Всіляко
показуйте, що для Вас це приємно. Цікавтеся її життям. Не забудьте пригорнути
дитину і посміхнутися їй.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 27.0pt; mso-layout-grid-align: auto; mso-list: l2 level1 lfo1; mso-pagination: widow-orphan; tab-stops: list 27.0pt; text-align: justify; text-autospace: ideograph-numeric ideograph-other; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">-<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Розмовляйте з дитиною на теми, які її хвилюють. Умійте
слухати, не нав’язуючи своєї думки чи свого рішення. Не насміхайтеся і не
глузуйте, бо ви ризикуєте втратити довіру.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 27.0pt; mso-layout-grid-align: auto; mso-list: l2 level1 lfo1; mso-pagination: widow-orphan; tab-stops: list 27.0pt; text-align: justify; text-autospace: ideograph-numeric ideograph-other; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">-<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Виявляйте повагу до гідності Вашої дитини. Ніколи не
принижуйте. Не картайте її у присутності інших. Не переповідайте її секретів.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 27.0pt; mso-layout-grid-align: auto; mso-list: l2 level1 lfo1; mso-pagination: widow-orphan; tab-stops: list 27.0pt; text-align: justify; text-autospace: ideograph-numeric ideograph-other; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">-<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Завжди радьтеся зі своєю дитиною. Дитина відчуватиме свою
значущість, що робитиме її більш відповідальною у прийнятті рішень. <o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 27.0pt; mso-layout-grid-align: auto; mso-list: l2 level1 lfo1; mso-pagination: widow-orphan; tab-stops: list 27.0pt; text-align: justify; text-autospace: ideograph-numeric ideograph-other; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">-<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Хваліть дитину за найменший успіх, однак пам’ятайте, що
незаслужена похвала може стати причиною душевної ліні, а незаслужена критика позбавить
дитину мотивації.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 27.0pt; mso-layout-grid-align: auto; mso-list: l2 level1 lfo1; mso-pagination: widow-orphan; tab-stops: list 27.0pt; text-align: justify; text-autospace: ideograph-numeric ideograph-other; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">-<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Якщо дитина щось зробила не так, розкажіть їй і про свої
помилки у її віці, дайте шанс виправити свою помилку, зробіть так, щоб дитині
це було не важко.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 27.0pt; mso-layout-grid-align: auto; mso-list: l2 level1 lfo1; mso-pagination: widow-orphan; tab-stops: list 27.0pt; text-align: justify; text-autospace: ideograph-numeric ideograph-other; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">-<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Робіть так, щоб дитина з радістю Вам допомагала, виявляла
власну ініціативу.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 27.0pt; mso-layout-grid-align: auto; mso-list: l2 level1 lfo1; mso-pagination: widow-orphan; tab-stops: list 27.0pt; text-align: justify; text-autospace: ideograph-numeric ideograph-other; text-indent: -18.0pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">-<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Цінуйте своїх дружин, чоловіків, стареньких батьків, бо
для дітей любов, яка панує у сім’ї є найкращим виявом ціннісного ставлення до
людини.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 27.0pt; mso-layout-grid-align: auto; mso-pagination: widow-orphan; text-align: justify; text-autospace: ideograph-numeric ideograph-other;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; tab-stops: 375.0pt;">
<span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Список
використаних джерел:<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 35.45pt; tab-stops: 42.0pt list 54.0pt left 63.0pt; text-align: justify;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 0cm; mso-layout-grid-align: auto; mso-list: l0 level1 lfo3; mso-pagination: widow-orphan; tab-stops: list 0cm 32.2pt left 42.0pt list 54.0pt left 63.0pt; text-align: justify; text-autospace: ideograph-numeric ideograph-other; text-indent: 35.45pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">1.<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Бех І. Д. Виховання особистості :
[підручник] / Іван Дмитрович Бех. – К. : Либідь, 2008. – 848 с</span><o:p></o:p></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 0cm; mso-layout-grid-align: auto; mso-list: l0 level1 lfo3; mso-pagination: widow-orphan; tab-stops: list 0cm 32.2pt left 42.0pt list 54.0pt left 63.0pt; text-align: justify; text-autospace: ideograph-numeric ideograph-other; text-indent: 35.45pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">2.<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Вишневський О. І. Теоретичні основи сучасної
української педагогіки : Посібник [для студентів вищих навчальних
закладів] / Омелян Вишневський. – Дрогобич : Коло, 2003. – 528 с.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 0cm; mso-layout-grid-align: auto; mso-list: l0 level1 lfo3; mso-pagination: widow-orphan; tab-stops: list 0cm 32.2pt left 42.0pt list 54.0pt left 63.0pt; text-align: justify; text-autospace: ideograph-numeric ideograph-other; text-indent: 35.45pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">3.<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Постовий В. Г. Тенденції і пріоритети виховання
дітей у сучасній сім’ї : [монографія] / Віктор Григорович Постовий. – К. :
Інститут проблем виховання АПН України, 2006. – 190 с.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; margin-left: 0cm; mso-layout-grid-align: auto; mso-list: l0 level1 lfo3; mso-pagination: widow-orphan; tab-stops: list 0cm 32.2pt left 42.0pt list 54.0pt left 63.0pt; text-align: justify; text-autospace: ideograph-numeric ideograph-other; text-indent: 35.45pt;">
<!--[if !supportLists]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK; mso-fareast-font-family: "Times New Roman";">4.<span style="font-size: 7pt; font-stretch: normal; line-height: normal;">
</span></span><!--[endif]--><span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Савченко О. Я.</span> <span style="font-size: 14.0pt; line-height: 150%; mso-ansi-language: UK;">Навчально-виховне середовище сучасної школи: діалог з В. О. Сухомлинським
/ О. Я. Савченко // Науковий вісник Миколаївського державного універсету.
Пеедагогічні науки: [збірник наукових праць / Миколаїв. держ. ун-т ім. В. О. Сухомлинського ;
Редкол. : В. П. Андрущенко, І. Д. Бех, А. М. Богуш
та ін. – Миколаїв, 2004. – Вип. 8. – С. 4–9.<o:p></o:p></span></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; tab-stops: 375.0pt;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="text-align: justify;">
<br /></div>
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; mso-layout-grid-align: auto; mso-pagination: widow-orphan; text-align: justify; text-autospace: ideograph-numeric ideograph-other;">
<br /></div>
<br />
<div class="MsoNormal" style="line-height: 150%; text-align: justify; text-indent: 35.45pt;">
<br /></div>
Anonymoushttp://www.blogger.com/profile/01807660192965553985noreply@blogger.com0