Мета: Вміє пояснювати сутність поняття “совість”. Вчити
усвідомлювати відповідальність за свої слова, вчинки перед іншими, собою. Вчити
дітей активно вживати у своєму мовленні слова вибачення (в залежності від
життєвої ситуації).
Хід заняття
І.
Актуалізація знань учнів.
Спробуємо відгадати загадку Д.Білоуса:
Зубів немає, а людину гризе, що це є?
(Совість, сумління.)
а) бесіда з учнями про совість – „контролера”,
регулятора людської поведінки, відповідальність кожної людини за свої слова,
дії. Вчинки перед іншими, перед собою.
- Які почуття охоплюють людину совісну, якщо вона
вчинила негідно? Що вона відчуває?
ІІ.
Методика незакінченого оповідання. Читання оповідання В.Сухомлинського (на
вибір “Як Павлик списав у Зіни задачу”, “Сором” або “Каяття”).
Каяття
Костя й Павло – брати. У неділю мати дала їм хлібину
й сказала:
- Сходіть, хлопці, на пасіку до діда Юхима. Понесіть
йому хліба й чисту сорочку.
Узяли вони хліб і чисту сорочку й рушили. Пасіку
вивозили на літо до лісу, там і жив дід Юхим до осені.
Дідусь дуже зрадів, що хлопці прийшли. Він розповів
їм про свою роботу, показав, як працюють бджоли.
А потім сів на пеньку та й каже:
Наливайте, хлопці, в тарілку меду та й їжте.
Хлопці швиденько налили меду повну тарілку.
Розрізали хлібину, яку щойно дідові принесли, та й ну уминати.
Вони сиділи за столиком, мовчки вмочали у мед великі
шматки хліба і їли. А дід сидів на пеньку й мовчав. На пасіці стало тихо,
тільки чути було, як дзижчать бджоли.
Хлопці виїли мед. Від хлібини залишився маленький
окраєць. А дід Юхим питає:
- Може, ще їстимете?
- Ні, спасибі, - кажуть хлопці й збираються йти.
Питання:
Чи сподобалась Вам, діти, поведінка Кості і Павла?
Чому саме?
Чого мовчав дід весь час перебування хлопців у нього
в гостях?
Як Ви гадаєте, чим міг би закінчити це оповідання
автор?
Поміркуйте та закінчіть, як автор, це оповідання.
Вчитель заслуховує усі дитячі варіанти, а потім
зачитує закінчення оповідання.
Дід усе на пеньку сидить, мовчить, інколи
усміхається – немовби до власної думки.
Костя і Павло глянули на окраєць, що від хлібини
лишився. Та й посхиляли голови, зніяковіли. Тихо сказали дідусеві “До
побачення!” й рушили додому.
Як вийшли з лісу, посідали на стежці. І довго
мовчали. Вони дивились на ліс, де з ранньої весни до пізньої осені живе дід
Юхим.
Потім хлопці тяжко зітхнули, встали й пішли додому.
Питання:
1. Чого навчило Вас це оповідання?
2. Якими словами можна охарактеризувати поведінку
хлопців на початку історії і наприкінці? Чи траплялось з Вами щось подібне в
житті? Які почуття Ви переживали, чому?
3. Який життєвий урок від дідуся отримали хлопці?
ІІІ.
1. Етюд “Коли я був(ла) маленьким(ою) я …” (“Кошик гріхів” за Н.Щурковою).
Розіграти етюд: “Одного разу, коли в був маленьким, я ...”
Використання прийому “Корзина гріхів”: напишіть на
картці, що завжди примушує переживати сорому. Діти пишуть і кидають картки
(анонімно) у “корзину”. Вчитель зачитує їх.
Розмова вчителя з дітьми відносно наших помилок у
ставленні до інших людей.
- Навіщо ж людині совість, діти?
Позитивним є той факт, що діти активно включаються у
виконання таких завдань, пригадують історії, які траплялися з ними,
розмірковують над тим, що було болісним, неприємним колись (навіть у ранньому
дитинстві), але за що й досі мучать докори сумління, совісті.
2. Тренувальна вправа по вживанню слів вибачення
(тренінгова вправа).
Слова вибачення
Пробач(те)
|
Шкода
|
Даруй(те)
|
Я
не хотів (ла) Вас скривдити.
|
Перепрошую
|
Мені
прикро…
|
Вибач
(те)
|
Я
ненавмисне.
|
Прошу
вибачення!
|
Я
не можу не вибачитись.
|
Дозвольте
попросити пробачення!
|
Мені
дуже шкода, але…
|
Пробач(те)
|
Пам’ятка:
|
дякують
кому?
|
а не кого?
|
вибачають
кому?
|
||
Дякую
матусі, вибачаю братові.
|
Що треба зробити, якщо ти вчинив не по совісті? Як
можна вибачитись перед іншими?
ІV.
Рольова гра “Королівство Кривих Дзеркал” (аналіз ситуацій морально-етичного
змісту), наприклад:
На
перерві двоє однокласників побились і розбили ненавмисне шибку. Ти бачив, хто
це зробив. Пролунав дзвінок, увійшла вчителька. Вона спитала: “Хто розбив
шибку?” Всі мовчали. Ти …?
-
Щоб повернутись з “Королівства Кривих Дзеркал”, куди потрапили герої
прослуханої вами історії, що їм слід зробити? А тобі?
Етюд
на висловлення емоцій провини й сорому.
“Поки
мама не прийшла з роботи, брат з сестрою вирішили прибрати в своїй кімнаті. Але
замість роботи пересварились і розлили воду з відра, розбили вазу. Раптом
пролунав дзвінок у двері: на порозі – мама. Діти …?
V. Підсумок
заняття.
-
Може не треба бути совісною людиною? В житті: це так важко?
-
Від чого нас може застерегти совість (сором, каяття)?
-
Якими ми стаємо після таких переживань?
-
Що означає вислів: “вчиняти по совісті”?
-
Якою має бути совісна людина? (Складання павутинки):
Додаток до заняття.
ДВА ПІВНИКИ
Двійко півників – сіренький та біленький – чи то
билися, чи то гралися. Витягуючи шиї, вони спершу завмерли, а далі рвучко,
груди в груди наскакували одне на одного. Пір’я на їхніх шиях здиблювалось, і
сонце лагідно висвічувало тонку, жовтеньку, ще курчачу шкірку. Коли ж вони
стискалися грудьми, то навіть на якусь мить зависали в повітрі, щосили ляскаючи
крилами та довбаючи одне одного – куди сягнуть.
Хлоп’як Ілько спостерігав цю бійку-гру, і вона його
розважала. Він помітив: якщо поміж півниками сипонути кілька зерен, а вони
водночас їх схочуть подзьобати, то тут воно й почнеться! Тому Ілько зумисне так
посипав і задоволено дивився, як півники – сіренький та біленький – притьмом
кидались один на одного.
Може, Ілько надто вже часто так чинив, і півники не
на жарт розлютилися, а може, з якоїсь іншої причини, але бійки їхні ставали
щоразу завзятіші.
Та одного разу білий півник, приловчившись, так
довбнув сіренького, що в того й голівка опала, а червоний гребінець налився
кров’ю. Повело сіренького бідолаху боком-боком, та й упав він без руху.
Перелякався хлоп’як, збагнувши, що біда скоїлась.
Кинувся, приніс води, покропив голівку сірому півнику, та ба! Нічого не
помогло. Лежав він такий маленький, безпорадний, ніби морозом прибитий. А очі
плівкою почало затягати.
Довго плакав Ілько. Ніхто його потішити не зміг – ні
тато, ні мама, ні дідусь.
А білий півник ходив, зернята визбирував та все
навколо позирав, - ніби запитував: де ж той сіренький супротивник? Чому не
наскакує? Біленький нічого не тямив і не пам’ятав. Він-бо не Ілько…
Роман Заславський
Поміркуймо!
- Чому сталася біда?
- Що ми можемо сказати про совість Ілька?
Етимологія підказує.
Звичайно ж, Ілько повинен був знати, що може
трапитись біда. Він мав бути совісним, відповідальним за свої вчинки. Адже ще в
давнину наші предки вживали це слово совість, яке походить від відати, знати.
Часте його вживання знаходимо в церковних книгах ХІ ст., написаних старослов’янською
мовою. Зберігши своє первісне значення, слово перейшло і в сучасну мову.
А в церковній книги слово совість потрапило як
буквальний переклад, калька з грецької мови (адже церковні книги переписувалися
з грецької із перекладом на старослов’янську мову), у якій слово совість мало
значення почуття обов’язку.
Сучасний учень повинен запам’ятати це первісне
значення слова совісний і … пам’ятати про совість як голос внутрішнього Я.
Прислухаймося до порад В.Сухомлинського
…Бути справжньою людиною наодинці зі своєю совістю
значно важче, ніж на людях, що оцінюють твої вчинки, схвалюють добро і
засуджують зло.
Звітувати перед своєю совістю значно важче, ніж
перед іншою людиною.
Якщо ти наодинці з собою робиш щось погане і думаєш,
що про це ніхто не знатиме, ти помиляєшся. Ховатися від людей – негідність,
ховатися від себе – негідність, помножена на підлість і лицемірство. Будь
гранично чесним наодинці з собою.
Бажання зробити добро тільки заради того, щоб тебе
похвалили, - означає, що на чистому тілі совісті з’являється плямочка.
Совість – річ надзвичайно тонка, ніжна і примхлива.
Якщо потурати її примхам і норовам, вона стає жорстокою. Треба вчитися керувати
своєю совістю, виховувати в собі вимогливість.
Збагачуймося народною мудрістю
Від своєї совісті не втечеш.
Де совість, там і любов.
Не догоджай людям, а совісті своїй…
Очі – міра, рука – віра, совість – порука.
- Поясни зміст даних прислів’їв. Спробуй пояснити
своїми словами.
Давньогрецька притча розповідає: “Був чудовий літній
вечір, місячне сяйво освітлювало стежку, якою йшов чоловік. Задумавшись він не
помітив каменя, спіткнувся об нього і впав, боляче забився. Встав, подивився на
камінь і пішов далі. Через деякий час на стежці з’явився інший чоловік.
Посвистуючи він ще з далеку помітив камінь. Підійшов до нього й подумав: “Це ж
моя кохана йтиме цією стежкою, не помітить каменя і впаде”. Узяв він камінь і
відніс зі стежки. Та ось на стежці появився ще один чоловік. Він побачив
камінь, що лежав біля стежки, зловтішно посміхнувся і поставив камінь знову
серед стежки. Починало світати. На доріжці з’явився четвертий чоловік. Коли він
побачив камінь, то подумав, що люди можуть його не помітити, і відніс камінь зі
стежки”…
Як можна назвати кожного з цих чоловіків, які
зустрілися перехожому?
Як вчинив кожен з них?
Чий вчинок тобі сподобався? Чому?
А тепер перевірте самі себе:
Древні греки вважали, що стежка це наше життя. А
чотири чоловіки – це ми, люди, в цьому житті: перший чоловік – байдужий, другий
– егоїст, третій – безсовісний. І тільки четвертий – людина з совістю.
ЯК
ВОРОНА ДІТЕЙ ПРАВДИ НАВЧИЛА
(Казочка)
Рубали ліс. Ворона переносила своїх дітей через
річку на другий берег. Несе вона перша вороненя й питає: “Чи ти мене будеш так
любити, як я тебе?” Воно й відказує: “Буду”. Ворона і пустила його у воду.
Теж сталося і з другим.
Несе вона третє і знову питає: “Чи будеш ти мене так
любити, як я тебе?” А воно й каже: “Ні, мамо, як я буду мати своїх дітей, то їх
любитиму так, як ти мене”.
Ворона й перенесла його на нове місце. А брехунів
потопила.
Чому саме так вчинила ворона?
За що вона покарала брехунів?
Який урок отримали її діти?
Спробуй підібрати з запропонованих прислів’їв те,
яке краще розкриває зміст казочки, розкажи, як ти міркував?
Чесному всюди честь, хоч і під лавкою.
Хто чисте сумління має, той спокійно спать лягає.
Краще чесно, як безчесно.
Батьком-матір’ю не хвались, а хвались честю.
- Діти, спробуємо розширити ваш словниковий запас.
Підберіть, будь ласка, синоніми до поняття „чесний”… (Чесний – доброчесний,
правдивий, порядний, незаплямований, праведний, добрий).
(Мовчун А.І. Абетка моральності: Що в характері
твоїм? / А.І.Мовчун, Л.В.Мовчун. – К.: Навч. книга, 2004. – 271 с.)
Немає коментарів:
Дописати коментар